ДОПИС ВЛАДИ РС

Број:015-1-75/15

Датум, 29.12.2015. године

 

ВЛАДА РЕПУБЛИКЕ СРПСКЕ

н/р предсједнице Владе РС Министарство управе и локалне самоуправе РС

 

 

 

Предмет: Закон о руководећим службеницима у републичким органима управе, примједбе, достављају се,-

 

Поштовани,

 

Овом приликом желимо да укажемо на негативне посљедице на функционисање система јавне управе доношењем овог закона.

Опредјељење да руководиоци републичких управа, управних организација и служби Владе и њихови замјеници, као и помоћници министара и помоћници Генералног секретера Владе немају статус државног службеника или намјештеника, води политизацији управе.

Намјера законодавца је да се остваре претпоставке да се успостави ефикаснија и ефективнија државна управа, која ће омогућити ефикасније и брже провођење реформи у свим другим областима, што ће допринијети унапређењу свеукупног привредног амбијента у Републици Српској. Приједлог наведеног Закона је у супротности са начелима ефикасне и одговорне јаве управе, те се оваквим рјешењима отвара пут формирања страначних државних управа.

Рационалност и ефикасност државне управе ће увелико бити угрожена узимајући у обзир да ће овакво рјешење значити повећање броја руководећих позиција, а постојећи руководећи кадар ће пронаћи своје мјесто у постојећем апарату државне управе.

Негативност се огледа и у великим дискреционим овлаштењима Владе, односно владајућих политичких структура, приликом именовања руководећих службеника. Умјесто мериторности и компетенција, те независне државне управе, преовладаће систем политичких подобности, а систем повезивања трајања мандата руководећих државних службеника ће довести до потупног урушавања система независности, ефикасности и неполитичког државног апрата. Из свега наведеног приозилази и да се оваква рјешења косе са препорукама ЕУ и потребама да се обезбједи систем који ће обезбједити компетентну, транспарентну, ефикаснију и одговорнију управу.

На основу наведеног закључујемо да:

  1. Доношењем овог закона било би доведено у питање све оно за што смо се сви залагали и то: деполитизација јавне управе, професионалност, непристрасност, одговорност, поштење, транспарентност, ефикасност и економичност.
  2. Мандатни период руководећих службеника може да доведе до смјене свих руководећих службеника након проведених избора (сваке 4. године) што би увелико утицало на квалитет рада јавног сектора и велики утицај политичких партија које чине власт на рад јавне управе.
  1. Предложени мандатни период руководећих службеника неминовно би довео и до повећања буџетске потрошње.

 

Напомена:

Синдикат управе ће подржати сва законска рјешења којима ће бити регулисана одговорност руководећих службеника и могућност разрјешења оних који нису показали одговарајуће резултате рада а не прихватамо да се законски омогући смјена способних руководећих службеника.

Синдикат управе жели да укаже на неусклађеност Радне верзије овог закона са Уставом Републике Српске гдје се у члану 39. Став 3. каже да „свако је слободан у избору занимања и запослења и под једнаким условима му је доступно радно мјесто и функција“ и да је у супротности са принципима „СИГМЕ“ и Европске уније.

Како сматрамо да нема правног основа за доношење овог закона и да исти неће ућу у процедуру доношења, то нисмо примједбовали поједина рјешења прописана истим, изузев начина заснивања и престанка радног односа помоћника министра, директора и замјеника директора републичких управа и управних организација.

 

С поштовањем,

Предсједник

Томислав Врховац с.р.

Достављено:

  1. Предсједници Владе Републике Српске
  2. Министарству управе и локалне самоуправе РС
  3. а/а